Rekruttering
Sundhed

Karrierebussen kører for SOSU-assistenterne

De er ombejlede. De kan vælge og vrage. Der mangler omsorgs- og sundhedspersonale alle steder. Københavns Kommune laver en karriebus for de næsten færdiguddannede social- og sundhedsassistenter, hvor de viser dem det brede udvalg af muligheder. Det handler om fastholdelse og rekruttering.

Det kører! Anne Schaub på 48 år og Hanne Kristensen på 60 år har valgt en ny karrierevej. Hanne har arbejdet på kontor som HK'er det meste af sit liv. Foto Thomas Kokholm

15. 06. 2022 - kl. 11:48
Tekst af Thomas Kokholm

Det er en broget flok, der samles i sundheds- og omsorgsforvaltningens afdeling på Østerbro i København denne tirsdag morgen. Der er stor aldersspredning - fra først i tyverne til 60 år. De har alverdens forskellige baggrunde arbejdsmæssigt. Der er flest kvinder, men også en god håndfuld mænd.

De har alle det til fælles, at de er ved at ved at være færdige med deres tre en halvt år lange uddannelse som SOSU-assistenter. Stemningen er let og afslappet, som den kan være, når man mærker man er populær. Københavns Kommune er på charmeoffensiv. Der er croissanter, kaffe og blomster på bordet. Der er pt 700 SOSU-assistentelever under uddannelse i Københavns Kommune, og dem vil kommunen gerne holde fast i.