Folketinget
Landdistrikter

Folketingsmedlem mangler klart svar om oliepriser og færger: ”Man svigter øerne”

Stigende priser på olie vil ramme ø-færgerne, når højsæsonen sætter ind. Folketingsmedlem Peter Juel-Jensen (V) efterspørger klart svar fra indenrigs- og boligministeren om, hvordan øerne skal undgå at aflyse afgange eller sætte billetpriserne op.

Folketingsmedlem Peter Juel-Jensen (V) vil fastlåse den pris, færgeselskaberne betaler for olie, så de ikke bliver ramt af de stigende priser og derfor må aflyse afgange. Foto: Carsten Lundager / Færgesekretariatet

16. 06. 2022 - kl. 12:27
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Voldsomt stigende oliepriser kan have konsekvenserne for færger og passagerer på vej til de danske øer. Med dyrere olie kan ø-kommuner blive tvunget til at regulere færgefarten. Konsekvensen kan blive aflyste afgange og forhøjede billetpriser.

Derfor har folketingsmedlem og landdistrikts- og øordfører Peter Juel-Jensen (V) i maj stillet et spørgsmål til indenrigs- og boligminister Christian Rabjerg Madsen (S).