Byråd
Folketinget

Samsø-borgmester efter Kattegat-undersøgelse: ”Vi har vundet første slag”

På Samsø vækker det glæde, at undersøgelsen af en fast forbindelse over Kattegat ikke kommer til at danne grundlag for projektet. Selv om der kommer yderligere undersøgelser, er det en sejr ifølge Samsøs borgmester.

Samsøs borgmester Marcel Meijer (S) er en af modstanderne af en Kattegatforbindelse. Foto: Samsø Kommune

16. 06. 2022 - kl. 12:17
Tekst af Martin Pedersen og Mads Brandsen

Den forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat, der nu er tilendebragt, giver ikke grundlag for at sætte gang i anlægsprojektet.

Sådan konkluderede transportminister Trine Bramsen (S) torsdag. Selv om hun samtidig gjorde opmærksom på, at der er politisk opbakning til videre drøftelse af yderligere undersøgelser af klima- og miljøkonsekvenser, vækker meldingen glæde på Samsø.