Demokrati
Lokaldemokrati

Samspillet mellem politikere og embedsmænd har det godt – men der er flere gnister

Vi skal værne om både samspillet mellem politikere og embedsmænd og tilliden til systemet, og frisætning af kommunerne kan få store konsekvenser for, hvordan politikere og embedsmænd skal arbejde sammen.

KL satte samspillet mellem politikere og embedsmænd til debat på Folkemødet. Foto: Line Oxholm

17. 06. 2022 - kl. 16:38
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der er mange sundhedstegn, der tyder på, at samspillet mellem politikere og embedsmænd i kommunerne langt henad vejen har det godt. Alligevel var det netop samspillet, der var til debat på Folkemødet, hvor KL satte fokus på emnet. For det er et vigtigt emne at debattere, lød det fra KL’s administrerende direktør Kristian Vendelbo, som deltog i debatten.

– Der er en debat i gang om netop det samme i staten nu, og derfor er det interessant at se, hvordan det egentlig går i kommunerne. Det er to helt forskellige diskussioner, der er i staten og kommunerne, men det ville være skidt, hvis den diskussion, der foregår i staten lige nu, ruller ud i kommunerne. Det er der en risiko for, og derfor har vi diskussionen nu, sagde Kristian Vendelbo.