Rekruttering
Sundhed
Ældre

Arbejdspresset får medarbejdere til at forlade ældreplejen

Sidste år forlod hver femte uddannede medarbejder i ældreplejen faget. Det viser en ny analyse fra Fagbladet FOA. Situationen karakteriseres som alvorlig af organisationer og fagfolk.

23 procent af personalet i ældreplejen er ufaglærte. I 2017 var det 12 procent. Foto Colourbox

20. 06. 2022 - kl. 11:00
Tekst af Thomas Kokholm

Det er ingen hemmelighed, at kommunerne kæmper med at få besat stillingerne i hjemmeplejen og på plejehjem. Til trods for den store fokus på rekruttering og uddannelse, så fortsætter udviklingen den forkerte vej. Det viser tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL), som Fagbladet FOA har trukket.

Analysen peger på ”en stigende medarbejderflugt”, hvor det sidste år var hver femte medarbejder, der forlod faget. Samtidig fortsætter antallet af ufaglærte med at stige. I dag har 23 procent af personalet ikke en relevant uddannelse. I 2017 var det 12 procent.