Et plantebaseret erhvervseventyr i milliardklassen kan være på vej til Falster

Et stort testanlæg for bæredygtige plantebaserede produkter kan blive et stort erhvervseventyr for Falster. Det handler om at bruge alle ressourcer helt ud til sidste plantefiber til gavn for både klima, miljø og biodiversitet. Det kan anlægget hjælpe med, siger Simon Hansen (S), borgmester i Guldborgsund.

Biosolutions - altså viderebearbejdning af planter - spås en forventer global markedsværdi på knap 3.700 milliarder kroner i 2026. Foto Guldborgsund Kommune

21. 06. 2022 - kl. 12:07
Tekst af Thomas Kokholm

Det handler om at udnytte planter fra jorden og havet på nye måder. Roetoppe kan blive til proteiner i nye fødevarer, opsamling af næringsstoffer via muslingeproduktion kan blive til vigtige fedtsyrer i nye superfood-produkter, og halm fra allerede høstet frøgræs kan blive til tekstil. Det er blot tre eksempler på, hvordan restprodukter og afgrøder fra landbrug og havbrug kan blive til ingredienser i nye, bæredygtige produkter.

Det kan blive et nyt erhvervseventyr på Falster i fremtiden.