Arbejdsmarked
Arbejdsmarkedspolitik
Rekruttering

Aarhus fjerner alder, køn og etnicitet fra jobansøgninger

I et toårigt forsøg vil Aarhus Kommune lave forsøg med at anonymisere jobansøgninger. Det skal ske for at øge mangfoldigheden blandt kommunens ansatte.

Flertal i Aarhus byråd beslutter forsøg med anonymiserede ansøgninger. Foto Aarhus Kommune

23. 06. 2022 - kl. 12:28
Tekst af Thomas Kokholm

Aarhus skal til at eksperimentere med anonyme jobansøgninger. På et byrådsmøde onsdag besluttede et flertal nemlig, at kommunen i en toårig forsøgsperiode skal prøve anonyme jobansøgninger af. Bag forslaget står SF, Radikale Venstre, Venstre og Enhedslisten.
– Vi har en meget stor interesse i at sikre en bredt sammensat medarbejderskare, så man skal være villig til at prøve forskellige initiativer af. Det her er et, hvor vi går relativ langt, og som jeg håber og tror på kan gøre en forskel, sagde borgmester Jacob Bundsgaard (S) ifølge Jyllands-Posten på mødet.
Konsulenter skal indtil udgangen af 2024 fjerne navne og oplysninger om køn samt alder i jobansøgninger, inden et ansættelsesudvalg får dem til gennemlæsning.
Mette Bjerre (SF) har været bannerfører for forslaget.
– Vi er en flok partier, der står bag forslaget om at lave nogle mere anonyme rekrutteringsprocessor. Det er et ønske om at få en mere mangfoldig sammensætning af medarbejdere i vores kommune. Vi kan se på data, at det er sværere at komme til jobsamtale, hvis du har et mellemøstligt klingende navn. Vi kan også se, at kvinder er dårligere stillet lønmæssigt på arbejdsmarkedet. Der er problemstillinger, der er helt naturlige, fordi vi allesammen som mennesker har et bias. Det er ikke onde intentioner, men noget der sker helt ubevidst, har Mette Bjerre forud for byrådsmødet forklaret Danske Kommuner.
DF og Nye borgerlige stemte mod forslaget, som de mente er for ressourcekrævende.