Byråd

Egedal Byråd vil have kønsneutral forretningsorden

Byrådet i Egedal skal have ny forretningsorden, hvor referencer til borgmesteren og de resterende byrådsmedlemmer skal være kønsneutrale.

Der skal ikke længere stå 'han' og 'hun' i Egedal Byråds forretningsorden. Foto: Egedal Kommune

02. 05. 2022 - kl. 11:51
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

’Han’ og ’hun’ skal være fortid i Egedal Byråds forretningsorden. Byrådet besluttede på sidste møde at sende et udkast til en ny forretningsorden til andenbehandling i økonomiudvalget.

I forbindelse med konstitueringen af det nye byråd, blev administrationen opmærksom på, at i den nuværende forretningsorden tiltales borgmesteren og de resterende byrådsmedlemmer med et kønsspecifikt pronomen. Derudover bliver byrådet omtalt som en kommunalbestyrelse.