Folketinget
Navne

Her er kommunernes nye minister

Folketingsmedlem og politisk ordfører for Socialdemokratiet, Christian Rabjerg Madsen, bliver ny indenrigs- og boligminister efter ministerrokade udløst af nyt job til Nick Hækkerup (S).

Den nye indenrigs- og boligminister Christian Rabjerg Madsen (S) fotograferet i forbindelse med præsentationen af de nye ministre på Amalienborg. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

02. 05. 2022 - kl. 12:34
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Søndag aften smed justitsminister Nick Hækkerup (S) og tidligere borgmester i Hillerød fra 2000-2007 lidt af en bombe i dansk politik, da han meddelte, at han stopper som justitsminister og medlem af Folketinget for i stedet at blive direktør i Bryggeriforeningen.

– Jeg har dog gennem den seneste tid kunnet mærke en voksende trang til at blive udfordret på nye måder. I mere end 20 år har jeg lavet politik på fuld tid som borgmester, folketingsmedlem og minister, og tiden er kommet til at gøre min indflydelse gældende på nye måder og skabe nye resultater uden for politik, skrev Nick Hækkerup i et længere Facebook-opslag søndag aften.