Energi
Klima

Jyske kommuner fører på energi fra landvindmøller

Med en enkelt undtagelse ligger alle de kommuner, der kan producere mest strøm fra landvindmøller, i Jylland, viser tal fra Danmarks Statistik. Ringkøbing-Skjern ligger i top af alle kommuner, og ifølge borgmester Hans Østergaard (V) skyldes det, at kommunen tidligt vedtog en ambitiøs vision. Borgmesteren ser dog gerne, at flere kommuner tager ansvar, når det kommer til vindmøller.

De næsten 4.200 landvindmøller i Danmark danne omkring 4,7 millioner kilowatt energi i timen, hvis det blæser optimalt. Foto: Colourbox

03. 05. 2022 - kl. 10:18
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

I Danmark findes der næsten 4.200 landvindmøller. Vindmøller står for cirka halvdelen af det danske elforbrug, og møllerne på land står for hovedparten.

Men fordelingen af landvindmøllerne er ikke helt lige over landet. I alle jyske og fynske kommuner kan man finde landvindmøller, men på Sjælland står 19 kommuner uden, ifølge tal fra Danmarks Statistik der viser vindmøller med en kapacitet på mere end 25 kilowatt.