Økonomi
Udligning

Tilskud og udligning fylder mere i kommunerne – borgmestre kritiserer systemet

I 84 kommuner er tilskud og udligning som andel af deres indtægter vokset, og kun syv kommuner skal betale mere, end de får. Borgmestrene i Lolland og Hørsholm kommuner er enige om, at udligningssystemet ikke fungerer.

I 84 kommuner udgør andelen af tilskud og udligning end større del af kommunens indtægter. Foto: Colourbox

05. 05. 2022 - kl. 12:42
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Tilskud og udligning fylder mere af langt de fleste kommuners indtægter. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der sammenligner kommunernes indtægter og udgifter i 2021 og 2020.

I 84 kommuner kom en større del af indtægterne i 2021 fra tilskud og udligning sammenlignet med året før.