Navne

Borgmester bliver præsident: Her er ugens navne

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

Illustration: Line Bisgaard

06. 05. 2022 - kl. 10:02
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det ugentlige navneoverblik Transfervinduet starter med en fin titel til Esbjergs borgmester Jesper Frost (V), som nu kan kalde sig præsident for World Energy Cities Partnership. Det er en global sammenslutning af energibyer fra hele verden, som Esbjerg blev optaget i i 2013. De seneste år har Jesper Frost været vicepræsident, men nu kan han altså kalde sig både borgmester og præsident.

– Selvom Esbjerg størrelsesmæssigt ikke kan måle sig med nogle af de andre medlemsbyer, så er der blevet lyttet opmærksomt, når jeg har fortalt om, hvad vores virksomheder kan, og hvor langt Danmark er klar til at gå i forhold til at nå konkrete klimamål, siger Jesper Frost i forbindelse med udnævnelsen og tilføjer, at han er både glad og stolt.