Beskæftigelse
Flygtninge
Integration

Det skal være muligt at dække ukrainernes husleje

Der findes 3.300 tomme almene boliger i Danmark. Mange af dem befinder sig der, hvor de ukrainske flygtninge er. Men kommunerne kan ikke bruge dem, fordi de er for dyre. Skives borgmester vil gerne have indført muligheden for at give huslejetilskud. KL mener løsningen er, at kommunerne får mulighed for at bruge almene boliger midlertidigt.

Skives borgmester Peder Christian Kirkegaard efterspørger muligheder, der gør det muligt at bruge de mange tomme almene boliger. Foto: Lars Horn/Baghuset

06. 05. 2022 - kl. 12:11
Tekst af Thomas Kokholm

I nogle kommuner befinder man sig i den bizarre situation, at der er tomme almene boliger, men at man alligevel kan blive nødt til at opføre pavillonbyer til at indkvartere de ukrainerne.

Langt størstedelen af de ukrainere, der kommer som flygtninge, er kvinder og børn. Mange af dem bliver ikke kategoriseret som enlige, fordi de er gifte. Men manden er typisk blevet tilbage i Ukraine for at kæmpe. Med en selvforsørgelse og hjemrejseydelse – også kendt som repatrieringsydelse – på mellem 7.000 – 8.000 kroner kan kommunerne højst kræve, at de betaler en husleje på 2.400 kroner. Huslejen på de fleste almene boliger ligger langt over det dobbelte af det beløb.