KL
Byråd

Mere og tidligere inddragelse skal få kommunerne i mål med budgetterne

Bestyrelsen i KL har vedtaget en ny model for den faseopdelte budgetlægning. Principperne i aftalesystemet fastholdes, men KL vil sikre en tidligere og bredere inddragelse fremover.

Det er det muliges kunst, siger KL-formand Martin Damm (V) om den nye model for den faseopdelte budgetlægning. Foto: Jakob Carlsen

06. 05. 2022 - kl. 11:01
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Sidste år startede landets kommuner historisk langt fra service- og anlægsloftet, hvilket betød, at KL sammen med kommunerne måtte arbejde hårdt for at barbere overskridelser på i alt knap fem milliarder ned. Til sidst fik alle kommuner til opgave at finde besparelser på 0,4 procent af det samlede budget, så kommunerne samlet kunne nå i mål.

For at undgå lignende situationer i fremtiden har KL siden overvejet en ny model for den faseopdelte budgetlægning. Torsdag blev den nye model, som bygger på principperne i aftalesystemet, præsenteret på et borgmestermøde.