Byråd
Navne
Lokaldemokrati

Sag om nøgenfotos har gjort nyvalgte Lone til gruppeformand

Lone Smidt (S) tog hul på sin politiske karriere som medlem af byrådet i Nyborg 1. januar. Nu har en opsigtsvækkende sag om et mangeårigt byrådsmedlem, der skulle have bedt om nøgenfotos fra en mindreårig, gjort Lone Smidt til fungerende gruppeformand for Socialdemokratiet.

Lone Smidt (S) er stadig ny i kommunalpolitik, og nu er hun også gruppeformand for den socialdemokratiske gruppe i byrådet i Nyborg. Foto: Privat

09. 05. 2022 - kl. 10:41
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Lone Smidt sagde nej i 2017. I 2021 sagde hun nej igen. Men hun ændrede alligevel mening kort før valget. Og så stillede hun op for Socialdemokratiet.

– At jeg sagde nej, skyldtes egentlig, at jeg ikke kunne forbinde det med mit arbejde som fællestillidsrepræsentant for en stor faggruppe i Nyborg Kommune. Men vi fik taget nogle gode snakke om det, og jeg blev overbevist om, at det godt kunne løse sig, fortæller Lone Smidt om, hvorfor hun ændrede mening og besluttede sig for at stå på stemmesedlen.