KL
Uddannelse

DI vil også gerne droppe uddannelsestvang til unge

I sit ungeudspil har KL foreslået, at uddannelsespålægget skal droppes. Frem til udgangen af 2023 har kommunerne mulighed for at hjælpe unge i job fremfor uddannelse, og står det til DI, bør den ordning fortsætte.

DI ser gerne uddannelsespålægget droppet. Foto: Esbjerg Kommune

17. 05. 2022 - kl. 11:58
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

I efteråret indgik regeringen, KL og arbejdsmarkedets parter en trepartsaftale, der blandt andet giver kommunernes jobcentre mulighed for at hjælpe unge i job fremfor uddannelse frem til udgangen af 2023.

I et nyt ungeudspil, der har til formål at hjælpe de omkring 45.000 unge, der står uden hverken job eller uddannelse, til at komme i gang, foreslår KL, at uddannelsespålægget helt skal droppes. Uddannelsespålægget rammer unge under 30 år, som hverken af et arbejde eller en såkaldt kompetencegivende uddannelse. Hvis de unge ønsker ydelsen uddannelseshjælp, så kan de blive pålagt at starte på en uddannelse. Det er det, som landets jobcentre med trepartsaftalen kan se bort fra frem til udgangen af 2023, og står det til DI, bør det fortsætte.