KL
Folketinget

Sundhedsstyrelsen skal stille krav til kommunale sundhedstilbud

Et bredt flertal i Folketinget er blevet enige om en sundhedsreform, der blandt andet betyder nye håndfaste krav til de kommunale tilbud.

Det er lykkedes sundhedsministeren at samle et meget bredt flertal bag regeringens sundhedsreform. Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix

20. 05. 2022 - kl. 12:45
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Et bredt flertal af Folketingets partier lægger med en ny sundhedsreform op til et paradigmeskifte, hvor det fremover bliver Sundhedsstyrelsen, som skal definere, hvilke krav der skal stilles til kvaliteten i en række kommunale sundhedstilbud.

– Den store nyskabelse i den her reform er de nye kvalitetstandarder, som skal sikre en høj og ensartet kvalitet i kommunerne. Det er helt afgørende for sundhedsvæsenet, at kommunerne bliver bedre til at håndterer de opgaver, de har i forhold til kronikere og ældre, sagde Martin Geertsen, sundhedsordfører for Venstre, på pressemødet, hvor sundhedsreformen blev præsenteret fredag formiddag.