Digitalisering
Sundhed

Digitalisering og teknologi skal redde fremtidens velfærd

En øget digitalisering og anvendelse af teknologi på blandt andet pleje- og omsorgsområdet er nødvendigt for at løse velfærdsstatens udfordringer. Både borgere og ansatte er klar til at accelerere den digitale omstilling, mener Peter Rahbæk Juel, formand for KL's Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg, i forbindelse med lanceringen af en ny digitaliseringspolitik.

Både borgere og personale er klar til mere teknologi og digitalisering, mener KL. Foto: Colourbox

23. 05. 2022 - kl. 11:57
Tekst af Thomas Kokholm

En solid velfærd er grundstenen i det danske samfund. Men manglen på arbejdskraft og behovet for konstant at udvikle kvaliteten vil de kommende år sætte velfærden under alvorligt pres, hvis kommunerne ikke gentænker og digitaliserer langt flere dele af opgaverne. Det er hovedbudskabet i KL’s nye digitaliseringspolitik – ’Gentænk Velfærden’.

Det er i høj grad rekrutteringsudfordringen, der gør det nødvendigt at sætte fuld damp på.