Flygtninge
Beskæftigelse
Børn

Børnepasning og beskæftigelse skal følges ad, når ukrainere skal i job

De ukrainske flygtninges vej ind i beskæftigelse er for en stor dels vedkommende afhængig af, at kommunerne kan sikre pladser til deres børn i daginstitutioner og skoler. Det er en større udfordring nogle steder, men foreløbig er de store beredskabsplaner blevet i skuffen.

Kommunerne glemmer ikke børnene, når de forsøger at hjælpe ukrainske flygtninge i beskæftigelse. Foto: Colourbox

25. 05. 2022 - kl. 11:01
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Vejle Kommune må siges at være en kommune i vækst. Sidste år voksede kommunen således med omkring 2100 borgere, og en stor del af disse var børn. Det giver pres på kommunens daginstitutioner.

– Nogle steder i kommunen har vi kapacitetsproblemer og dermed også venteliste til vores dagtilbud, fortæller Ina Fejring, stabschef i børn- og ungeforvaltningen i Vejle Kommune.