Erhverv
Uddannelse

Ny Viden: To ud af tre vil holde ferie i Danmark

Ny Viden handler denne gang om ferieplaner, gymnasiefordeling og samfundsansvar. Tip til ny forskning, nye rapporter og undersøgelser modtages gerne på viden@kl.dk.

Mange danskere vil holde ferie i Danmark i år. Her er et af de mest populære steder - Skagen. Foto: Colourbox

30. 05. 2022 - kl. 23:43
Tekst af Mads Brandsen

To ud af tre vil holde ferie i Danmark

Som følge af coronakrisen tegnede danskerne sig sidste sommer for 17 millioner overnatninger på landets overnatningssteder. Det var en stigning på 39 procent sammenlignet med sommeren før krisen. Nu ser det ud til, at tendensen fortsætter i sommeren 2022. I hvert fald svarer 69 procent, at vil holde en del af deres sommerferie i Danmark. Det viser en undersøgelse, som analyseinsittuttet Norstat har gennemført blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen for Dansk Erhverv. Undersøgelsen peger også på, at der er dobbelt så mange sjællændere, der vil holde sommerferie vest for Storebælt, end der er jyder og fynboer, som planlægger at pakke ferietasken og rejse til Sjælland.

Mere end 4.000 gymnasieelever skal flyttes

Når aftalen mellem regeringen og partierne bag loven om elevfordeling på gymnasierne træder i kraft næste år, kommer det til at påvirke 4.270 elever – svarende til mere end tre procent af alle gymnasieelever. Det viser et analysenotat fra den borgerlig-liberale tænketank CEPOS, som for første gang sætter tal på antallet af elever, der berøres. CEPOS har med udgangspunkt i tal for 2020 fra Danmarks Statistik beregnet, hvor mange af 2020-eleverne der ville skulle gå på et andet gymnasium end de gør i dag, hvis reglerne var gældende dengang. De elever, der påvirkes mest, er de elever, der kommer fra familier med en høj indkomst, som er bosiddende i kommunerne på Københavns Vestegn. Her skal hver femte elev skifte uddannelsessted, viser analysen.