Datasikkerhed
Digitalisering

60 kommuner stifter forening og etablerer et fælles sekretariat i Viborg

GDPR og databehandleraftaler trækker tænder ud i kommunerne. Nu går 60 kommuner sammen om at løfte opgaven i fællesskab. Det gør man ved etablere et sekretariat i Viborg, der kan behandle alle medlemskommunernes aftaler.

02. 03. 2022 - kl. 11:39
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

EU's persondataforordning fra 2018 har været lidt af en tidsslugende udfordring for kommunerne. Det er baggrunden for, at 60 kommuner onsdag holder stiftende generalforsamling for en forening, der skal drive et fælles databehandlersekretariat, der kommer til at ligge i Viborg.

Med de nye GDPR-regler fulgte også omfattende krav til de aftaler, som kommunerne laver med deres it-leverandører. Kommunerne skal sikre, at leverandøren behandler kommunens- og borgernes data korrekt. Hvordan det skal foregå, er beskrevet i de såkaldte databehandleraftaler. Og ikke nok med det, de skal revideres hvert år i omfattende revisionserklæringer, som kommunerne skal gennemgå og kommentere.