Ukraine

Nu behøver kommuner ikke spørge politiet om lov til at flage med det ukrainske flag

Justitsministeriet giver helt ekstraordinært lov til, at private og offentlige myndigheder i en periode må flage med det ukrainske flag uden politiets tilladelse.

Foto: Shamil Khakirov/Wikimedia Commons

02. 03. 2022 - kl. 10:59
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Frem til og med den 16. marts kan alle privatpersoner og offentlige myndigheder flage med det ukrainske flag uden at spørge politiet om lov først. Justitsministeriet har nemlig givet ekstraordinær tilladelse til, at det ukrainske flag kan stryge til tops hos alle, der måtte ønske det til midten af marts.

Flere kommuner har efter at have søgt tilladelse hos politiet allerede skiftet dannebrog ud med det blå-gule ukrainske flag for at vise støtte til landet efter den russiske invasion. Københavns Kommune er en af de kommuner, hvor det ukrainske flag har vajet i vinden.