Arbejdsmiljø
Sundhed

Kommunale arbejdspladser er længst fremme med røgfri arbejdstid

52 procent af de ansatte i kommunerne har røgfri arbejdstid. Det er langt flere end ansatte på statslige og private arbejdspladser.

De kommunale arbejdspladser er frist movers, når det handler om at gøre arbejdstiden røgfri. Foto: Colourbox

03. 03. 2022 - kl. 11:29
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

De kommunale arbejdspladser er first movers, når det handler om at gøre arbejdstiden røgfri. Det viser en ny undersøgelse af danskernes holdning til tobak, som Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og TrygFonden står bag. Lidt over halvdelen af de kommunalt ansatte har røgfri arbejdstid, men kun 14 procent af dem, der arbejder på en statslig arbejdsplads, har røgfri arbejdstid. For privatansatte og selvstændige er tallet blot 12 procent.

Hos Kræftens Bekæmpelse er projektchef Niels Them Kjær begejstret for kommunernes indsats på området.