Kommunale taskforces knokler for at tage imod ukrainske flygtninge

Taskforces både i landets kommuner og i KL arbejder lige nu på højtryk for at være klar til den store strøm af ukrainske flygtninge, der forventes at komme til landet.

En dansk bus henter flygtninge fra Ukraine ved grænsen mellem Polen og Ukraine. Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix

08. 03. 2022 - kl. 12:21
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

20.000 ukrainske flygtninge kan i de kommende uger strømme over grænsen til Danmark på flugt fra den russiske invasion af deres hjemland. Tidligere har regeringen meldt ud, at det er det antal ukrainske flygtninge, man har en målsætning om at gøre plads til i Danmark.

Siden har landets kommuner haft travlt med at gøre klar til den store flygtningestrøm. Flere kommuner har etableret taskforces, der skal håndtere de lokale konsekvenser af krigen i Ukraine.