Folketinget
Økonomi

"Der er ingen tvivl om, det er vigtigt for borgmesteren i Haderslev, når der tales forsvar"

Traditionelt er Haderslev en forsvarskommune med omkring 2.000 arbejdspladser i Forsvaret inden for kommunegrænsen. Derfor er borgmesteren også positiv over, at der i Folketinget for første gang i mange år tales om at opruste det danske forsvar.

Mads Skau (V). Pressefoto

08. 03. 2022 - kl. 22:59
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Søndag aften tonede statsminister Mette Frederiksen (S) sammen med partilederne fra Venstre, SF, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti frem på skærmen, da de fem partier kunne præsentere en ny aftale om dansk forsvarspolitik.

Ikke alene skal danskerne i juni stemme om det danske EU-forsvarsforbehold, der lægges også op til massive investeringer i det danske forsvar. Aftalen betyder, at Danmark varigt vil øge sine forsvarsudgifter til to procent af BNP inden udgangen af 2033, og i både 2022 og 2023 er der sat 3,5 milliarder kroner af til det danske forsvar.