Flygtninge

"Vi har virkelig brug for den særlov inden minibussen med ukrainere holder der"

I Vesthimmerland bor og arbejder omkring 550 ukrainere. Fem af dem er ansat hos borgmester Per Bach Laursen (V). Kommunen forbereder sig på et stort rykind af flygtninge og planlægger indkvartering i tomme plejeboliger.

09. 03. 2022 - kl. 12:07
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

– Jeg kigger ud ad vinduet hver dag og tænker, hvornår holder minibussen med ukrainere der? Vi er virkelig nødt til at have beredskabet klar. Ukrainerne er allerede begyndt at komme til de familier, der bor her, siger Vesthimmerlands borgmester Per Bach Laursen (V).

Folketinget er på vej med særlov, der skal give kommunerne lovgrundlaget for, hvordan de kan håndtere flygtningesituationen.