Udland
Byråd

Folketingspolitiker kritiserer Horsens efter aflysning af kunstudstilling

Horsens Kommune har aflyst en udstilling med to russiskfødte kunstnere på Horsens Kunstmuseum. Zenia Stampe (RV) retter skarp kritik mod beslutningen, mens formanden i kultur- og fritidsudvalget holder fast.

Tvillingeparret Natalia og Maria Petschatnikovs udstilling på Horsens Kunstmuseum er blevet aflyst. PR-foto

10. 03. 2022 - kl. 11:45
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Ovenpå den russiske invasion af Ukraine har flere kommuner valgt at aflyse kulturarrangementer med bånd til Rusland. Det er blandt andet sket, efter kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) opfordrede kommuner og kulturinstitutioner til at boykotte arrangementer med relationer til Rusland.

Det har Horsens Kommune også valgt at gøre. En kunstudstilling med et tysk-russisk tvillingepar er blevet aflyst.