KL
Folketinget
Flygtninge

Kommunerne får midlertidig hjemmel til at hjælpe ukrainere

Flere tusinde ukrainere er allerede ankommet til landets kommuner, som er i fuld gang med at finde løsninger til at tage godt imod dem. Nu er der skabt formel hjemmel til den indsats, kommunerne har ydet, siden ukrainerne begyndte at komme til Danmark.

Foto: Colourbox

10. 03. 2022 - kl. 16:23
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Regeringen har torsdag eftermiddag sendt et aktstykke til Folketingets finansudvalg, der giver kommunerne et lovgrundlag for at give husly og forplejning til de personer, der er fordrevet fra Ukraine, indtil en særlov er på plads. Ifølge Indenrigs- og Boligministeriet vil aktstykket også betyde, at kommunerne kan få kompensation for udgifter på op til 500 kroner pr. indkvarteret person pr. dag.

– Vi har efterspurgt nogle klare rammer fra Folketinget til, hvordan vi kan hjælpe de ukrainere, der kommer til landet, indtil en særlov er på plads. De har brug for nogle trygge rammer fra start. Derfor er vi glade for, at hjemlen nu også er der, siger Jacob Bundsgaard (S), KL’s formand, i pressemeddelelsen og fortsætter: