Sundhed
KL
Ældre

Vi lever længere – men vi får også flere år med sygdom

Den nye nationale sundhedsprofil viser, at danskernes stigende levealder også betyder flere år med sygdom. KL efterlyser en plan for behandlingen af de mange danskere, som lever med kronisk sygdom.

KL efterlyser plan for behandling af et stigende ældre med kroniske sygdomme. Foto: Colourbox

10. 03. 2022 - kl. 12:29
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Danskernes stigende levetid følges ikke af en tilsvarende stigning i antallet af gode leveår. Det viser den nye Nationale Sundhedsprofil 2021, som Sundhedsstyrelsen offentliggør i dag. Udviklingen kan komme til at koste dyrt i kommunekasserne, påpeger sundhedsøkonom Jakob Kjellberg.

– Vi lever længere, og det er jo udmærket. Alternativet taget i betragtning. Men vi samler også en række sygdomme op, når vi lever længere. En stigende levealder betyder derfor også flere behandlingskrævende år, og det vil kunne mærkes i kommunerne, som står med udgifterne til pleje og omsorg, siger Jakob Kjellberg, sundhedsøkonom ved VIVE, til Danske Kommuner.