Flygtninge

I Sønderborg kan ukrainske flygtninge få overlevelseshjælp

Nyankomne ukrainere i Sønderborg Kommune kan få overlevelseshjælp. Det betyder, at alle ukrainere, som endnu ikke har søgt asyl eller har arbejds- og opholdstilladelse i Danmark, kan søge om overlevelseshjælp ved kommunen. Kommunen gør det for at understøtte den store frivillige indsats, der er i gang lokalt.

I Sønderborg Kommune har frivillige sørget for indkvartering til 80 vokse og 70 børn. Foto: Sønderborg Kommune

14. 03. 2022 - kl. 12:07
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Nyankomne ukrainere i Sønderborg Kommune kan få overlevelseshjælp, har Sønderborg Kommune besluttet. Det betyder, at alle ukrainere, som endnu ikke har søgt asyl eller har arbejds- og opholdstilladelse i Danmark, kan søge om overlevelseshjælp ved kommunen.

Det er blevet muligt efter regeringen torsdag eftermiddag har givet kommunerne et lovgrundlag for at give husly og forplejning til de personer, der er fordrevet fra Ukraine, indtil en særlov er på plads. Det vil hver gang ske ved en individuel vurdering om overlevelseshjælp, når en ukrainer henvender sig til kommunen.