Byråd
Teknik

Ideologisk venstremand i en rød hovedstad

For Jens-Kristian Lütken (V) er hverdagen i borgerrepræsentationen i København ofte en ideologisk kamp. Byens udvikling er vigtig for ham, men i denne tid fylder krigen i Ukraine også for den tidligere formand i BILBA, der har flere ture til Østeuropa i bagagen.

Foto: Københavns Kommune

14. 03. 2022 - kl. 11:07
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

– Jeg synes, at Københavns Kommune er en interessant udfordring, fordi der har været et socialdemokratisk styre i så mange år. Der er brug for et systemskifte, og at vi som mindre oppositionsparti giver en konstruktiv modstand. Kommunen er meget stor og voldsom på nogle områder, og det synes jeg, at vi som liberale har nogle svar på.

Jens-Kristian Lütken (V) siddet på et af de fem mandater, Venstre er i besiddelse af i Københavns Borgerrepræsentation. Med 15 mandater fra Enhedslisten, 10 fra Socialdemokratiet og seks fra SF ud af i alt 55 i borgerrepræsentationen, er det ikke altid nemt at være venstremand, selvom det dog hænder, at indflydelsen alligevel ikke er så langt væk.