Fritid
Idræt

Danskerne er rykket ud i naturen for at dyrke motion, men kommunerne er ikke fulgt med

Naturen er danskernes foretrukne idrætsanlæg. Der er brug for, at kommunerne har mere fokus på anlæg og drift, der understøtter den uformelle idræt og motion borgerne dyrker i det fri, fastslår ny rapport.

Der er brug for faciliteter til de mange danskere, der dyrker motion i naturen. Det udfordrer kommunernes traditionelle håndtering af idrætten. Foto: DIF

15. 03. 2022 - kl. 10:16
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Naturen er danskernes fortrukne sted at dyrke motion. De tager løbeskoene på, de kører mountainbike, roer kajak, kitesurfer, vinterbader, går ad vandreruter med videre. Hele 74 procent af befolkningen dyrker idræt og motion i naturen.

De ændrede motionsvaner udfordrer kommunernes forvaltning af idrætsfaciliteter fremgår det af en ny rapport ”Drift af danske outdoorfaciliteter” udarbejdet af Danmarks Idrætsforbund, Dansk Kyst- og Naturturisme og projektet On Trail (DGI).