Beskæftigelse

Beskæftigelsen bør sættes fri: Vi cykler rundt i et hamsterhjul og kan ikke se effekten af det

Kommunerne skal sættes fri på en række velfærdsområder, lød det i statsministerens nytårstale. Siden har KL påpeget, at beskæftigelsesområdet også bør frisættes, og den idé vækker begejstring i flere af landets jobcentre.

16. 03. 2022 - kl. 09:53
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Når statsminister Mette Frederiksen (S) taler om mere frihed til kommunerne, bør det også omfatte beskæftigelsesområdet. Det har KL’s formand Jacob Bundsgaard (S) og næstformand Martin Damm (V) tidligere argumenteret for. Og den idé vækker begejstring i de kommunale jobcentre. Her er virkeligheden nemlig en jungle af regler og proceskrav, der for ofte står i vejen for resultaterne.

– Hvis vi bliver syge, eller vi mister en arm i et trafikuheld, hvad ønsker vi så af dem, der sidder overfor os bagefter? Man ville ønske, at man fik professionel hjælp, der var målrettet personligt. Men sådan, som vi har indrettet systemet i dag, stiller systemet sig i vejen for, at vores meget dygtige medarbejdere kan give ledige en individuel vejledning, siger Andreas Hegnsvad, der er arbejdsmarkedschef i Odsherred Kommune, og fortsætter: