KL
Økonomi
Flygtninge

Christiansborg gjorde det rigtige ved at gøre tandlægen gratis for unge, men kommunerne står med problemerne

Børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen (R) fra Odense føler, hun løber panden mod en mur, når hun pointerer, at flere patienter kræver flere tandlæger. Enhedslistens sundhedsordfører maner til besindighed.

16. 03. 2022 - kl. 20:51
Tekst af Mads Brandsen

Unge mellem 18 og 21 år kan fremover slippe for at betale for deres tandlægebesøg – og i stedet sende regningen videre til skatteyderne. Det blev et flertal i Folketinget enige om under finanslovsforhandlingerne sidste år.

Men politikerne på Christiansborg glemte noget, påpeger Susanne Crawley Larsen (R). Som rådmand i børn- og ungeforvaltningen i Odense har hun implementeringen helt tæt på. Det er nemlig hendes folk, der skal udvide kapaciteten på de kommunale tandklinikker, så der er plads til de ekstra patienter.