Energi
Forsyning
Teknik

Russisk gas skal ud af den danske boligopvarmning hurtigere

Med krigen i Ukraine haster det mere end nogensinde med at få udfaset den russiske gas i den danske boligopvarmning. KL og Dansk Fjernvarme peger på, hvordan danskerne hurtigere kan skifte gasfyret ud med fjernvarme og mere grøn energi.

18. 03. 2022 - kl. 11:19
Tekst af Thomas Kokholm

Den russiske invasion i Ukraine har tydeliggjort, at energipolitik også er sikkerhedspolitik. Derfor haster det mere end nogensinde med at få udfaset den russiske gas i den danske boligopvarmning, mener kommunerne og energiselskaberne, der spiller en afgørende rolle i omstillingen fra boligopvarmning med gas til grønne energiformer.

I et debatindlæg i JP/Politikens medie Klimamonitor i dag 18. marts peger Frederikshavns borgmester Birgit Hansen (S), der er formand for KL’s Miljø- og Forsyningsudvalg, og Esbjergs borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), der er formand for Dansk Fjernvarme, på hvordan.