Jura

Fredericia slipper for tilsynssag om eksborgmesters byggegrund

Der er ikke grundlag for en tilsynssag mod Fredericia Kommune omkring salget af en byggegrund til tidligere borgmester Jacob Bjerregaard (S). Der er dog fortsat gang i undersøgelser af inhabilitet.

Foto: Fredericia Kommune

21. 03. 2022 - kl. 11:27
Tekst af Mads Brandsen

– På baggrund af Hortens (Fredericia Kommunes advokatfirma, red.) supplerende høringssvar finder Ankestyrelsen ikke anledning til at rejse en tilsynssag. Vi gør derfor ikke mere i sagen.

Sådan lyder konklusionen i en 11 sider lang afgørelse fra det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen. Tilsynet gik af egen drift gik ind i sagen om den daværende borgmester Jacob Bjerregaards (S) køb af en byggegrund af Fredericia Kommune. Det skete tilbage i december 2020, hvor sagen blev omtalt i pressen. Efterfølgende har tilsynet fået den advokatundersøgelse, Horten har udarbejdet om sagen såvel som flere supplerende redegørelser og høringssvar.