Skole
Dagtilbud
Sundhed

Byrødder om regeringens tilbud om frisætning: Vi vil ikke vælge

På Kommunalpolitisk Topmøde 2022 cementerede finansminister Nicolai Wammen (S) regeringens tilbud til kommunerne: Vælg ét af de store velfærdsområder og bliv sat fri. Mens planerne om frisætning vækker glæde hos flere byrådsmedlemmer, vil de dog helst undlade at skulle vælge.

Frisætning af kommunerne var et af hovedpunkterne i finansminister Nicolai Wammens (S) tale på Kommunalpolitisk Topmøde 2022 i Aalborg. Foto: Lars Horn / Baghuset

23. 03. 2022 - kl. 12:28
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Det startede med statsminister Mette Frederiksens (S) nytårstale og blev senest statueret i finansminister Nicolai Wammens (S) tale på Kommunalpolitisk Topmøde 2022. Efter knap tre år med frikommuneforsøg i syv kommuner skal alle kommuner nu have mulighed for det samme.

Derfor skal alle kommuner have lov til at vælge ét område, der sættes fri fra statslige reguleringer, ud af tre mulige; ældreområdet, dagtilbudsområdet eller folkeskoleområdet, lyder tilbuddet fra regeringen.