Borgerinddragelse
Klima
Miljø

Kommunale kvoter for grøn energi kan forhindre naboprotester

Folketingspolitikerne bør støtte kommunernes klimaindsats ved at fastsætte kvoter for grøn energi. Det vil mindske de mange naboprotester, der truer den grønne udvikling, siger forsker.

Christiansborg bør lave kommunale kvoter for grøn energi. Foto: Colourbox

24. 03. 2022 - kl. 09:54
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Naboprotester er den største trussel mod den kommunale klimadagsorden, og det skal vi have gjort noget ved, hvis vi vil lykkes med den grønne omstilling. Sådan lyder det fra seniorforsker på Aalborg Universitet, Kristian Borch. Han foreslår en model, hvor folketingspolitikerne påtager sig ansvaret ved at fastsætte et mål for hvor stor en del af kommunernes energiforbrug, der skal stamme for vedvarende energi.

– Antallet af konflikter vil eksplodere de kommende år, hvis ikke vi finder en ny model for udbygningen af den grønne energi. En del af løsningen er, at Christiansborg sætter et centralt mål, og giver kommunerne en kvote for den mængde vedvarende energi, de skal producere, siger han.