Navne

Ny borgmester i København: Jeg har én bunden opgave

Jens-Kristian Lütken (V) tiltræder torsdag som beskæftigelses- og integrationsborgmester efter partifællen Cecilia Lonning-Skovgaards exit. Øverst på to do-listen er arbejdsmiljøet i forvaltningen – men som Venstres nye leder kommer han også til at kæmpe for mere frit valg.

Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

24. 03. 2022 - kl. 11:35
Tekst af Mads Brandsen

Da Jens-Kristian Lütken var barn, drømte han om at komme med på fodboldlandsholdet. Havde landstræneren ringet og tilbudt ham fem minutter som indskifter, havde han sagt ja.

Sådan havde han det også, da det stod klart, at partifællen Cecilia Lonning-Skovgaard trak sig efter længere tids massiv kritik af hendes ledelsesstil og det deraf følgende dårlig arbejdsmiljø i forvaltningen. Pilen pegede nemlig ret entydigt på ham som hendes afløser.