Skole
Flygtninge

Gør klar til over 100.000 ukrainske flygninge: Det kræver realistiske forventninger, siger KL

Regeringen har fredag eftermiddag meldt ud, at man gør klar til at kunne tage imod over 100.000 ukrainske flygtninge. Det kalder på en koordineret indsats og realistiske forventninger til, hvad kommunerne kan løfte, lyder det fra KL’s formand og næstformand.

25. 03. 2022 - kl. 15:06
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Regeringen har nu femdoblet forventningerne til det antal ukrainske flygtninge, der ventes at komme til landet. I første omgang var det nemlig forventningen, at omkring 20.000 ukrainske flygtninge ville flygte til Danmark, men fredag eftermiddag har regeringen opjusteret det tal til 100.000.

På et pressemøde sagde udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S), at det store antal ukrainske flygtninge, som allerede er sendt på flugt, får regeringen til at opjustere forventningerne.