Byudvikling

Rødovre får nej til krav om ”betalbare boliger”

Man kan ikke sælge et areal med krav om, at der opføres boliger, der er til at betale, fastslår Ankestyrelsen, der påpeger, at kommunen i stedet kan sælge arealet til en boligforening.

Foto: Colourbox

28. 03. 2022 - kl. 10:24
Tekst af Mads Brandsen

Som led i et større byudviklingsprojekt i Rødovre ville forvaltningen afsøge muligheden for at opføre et såkaldt ”ikonbyggeri”, der rummer ”billige boliger, f.eks. studieboliger, kollegie eller seniorbofællesskaber”. Der skulle være tale om ”betalbare boliger” forstået sådan, at alle borgere ville have råd til at bo der.

Rødovre Kommune spurgte derfor Ankestyrelsen, der nu er kommet med sin udtalelse i sagen.