KL
Datasikkerhed

Data er lig med velfærd: Derfor er en strategi en god ide

Data er en væsentlig ressource i udviklingen af et bæredygtigt velfærdssamfund. KL opfordrer til, at alle kommuner forholder sig til, hvordan de håndterer data. I samarbejde med topembedsmænd har KL lavet et oplæg til, hvordan man udarbejder en datastrategi. Det handler om at få datadiskussionen ind på alle niveauer.

Data er vigtigt på alle områder og kan bruges til at skabe bedre velfærdsløsninger. Foto: Colourbox

29. 03. 2022 - kl. 10:11
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Alle er klar over, at data fra for eksempel ældreplejen, skolen, medarbejdere, jobcenteret, sundhedsplejen og så videre udgør værdifuld information, der kan bruges til at løse opgaven bedre og på nye måder.

Men brugen af data stiller også store krav til kommunernes udvikling, håndtering og anvendelse af data. Det handler både om, hvordan man udvikler det tekniske setup, og det handler i høj grad også om at håndtere data etisk ansvarligt.