Skole
Landdistrikter

Hvert femte barn er sprogligt udfordret ved skolestart

Ny Viden handler denne uge om folkeskole, bosætning og konkurrenceudsættelse. Tip til emner modtages gerne på viden@kl.dk.

29. 03. 2022 - kl. 10:28
Tekst af Mads Brandsen

Både når det kommer til talesprog og før-skriftlige færdigheder hos børnene i landets børnehaveklasser er der udfordringer. En ny analyse, som Indenrigs- og Boligministeriets Benchmarkingenhed har foretaget viser, at næsten hvert femte barn har sproglige udfordringer ved skolestart. Analysen dækker over store forskelle på tværs af kommunerne, men det er tydeligt, at kommuner, der sprogvurderer børnene i 3-årsalderen har en lavere andel af børn med sproglige udfordringer ved skolestart.

Nabolagene er blevet mere multinationale de seneste 30 år

Tre ud af 10 personer boede i 1990 i et nabolag, hvor de nærmeste 50 naboer også var af dansk oprindelse. Sådan er det ikke længere. Slet ikke, faktisk. For i 2020 var det blot én af 10 danskere, der boede et sted, hvor der kun var naboer af dansk oprindelse. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. I samtlige kommuner er andelen af personer, der boede i nabolag udelukkende bestående af personer med dansk oprindelse faldet, og i halvdelen - 47 – af landets 98 kommuner – er andelen faldet med 30 procent.