Skole
KL

Inklusionsopgaven er en voksende udfordring i skolerne

Flere elever visiteres til specialundervisning. Lærerne vurderer, at der i klasserne er elever, der ikke får nødvendig støtte. Selvom det er blevet bedre, mangler det pædagogiske personale forsat kompetencer til at løfte inklusionsopgaven, selvom det er blevet bedre. Udfordringerne er mange, når man læser en ny omfattende evaluering af inklusionsopgaven fra VIVE.

I hele syv rapporter beskriver VIVE den meget store opgave, folkeskolen og kommunerne står med. Foto: Colourbox

29. 03. 2022 - kl. 12:15
Tekst af Thomas Kokholm

Hver fjerde elev i folkeskolens udskoling får specialpædagogisk støtte eller vurderes at have behov for det. Det er blot et af de mange tal, der er at finde i en ny undersøgelse af de inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand, som VIVE – Videncenteret for Velfærd – har offentliggjort tirsdag.

I hele syv rapporter beskrives den meget store opgave, folkeskolen og kommunerne står med.