Flygtninge
Ukraine

Integrationsansvar overdrages ikke i weekenden

Når Udlændingestyrelsen meddeler om opholdstilladelse for ukrainske flygtninge, overgår integrationsansvaret til den pågældende kommune efter fire hverdage. Der har dog været tvivl om behandlingstiden, hvis der visiteres ukrainere i weekenden.

Foto: Colourbox

29. 03. 2022 - kl. 12:21
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Den 11. marts indgik regeringen og KL en aftale om modtagelse af fordrevne fra Ukraine. I aftalen stod der, at kommunerne i videst muligt omfang tilstræber at overtage ansvaret for personer der får opholdstilladelse efter særloven, og at det skal ske seneste fire dage efter, at den pågældende person er visiteret til en kommune.

Der har dog imidlertid været tvivl, om behandlingstiden kun gælder hverdagene eller om weekenden også skal tælles med.