Byråd
Arbejdsmiljø
Lokaldemokrati

Tonen kan være hård, men der er måder at komme godt fra start i den nye kommunalbestyrelse

Stikpiller, skænderier og dårlige relationer fylder en del i nogle af landets kommunalbestyrelser. Byrådet i en større sjællandsk kommune fik i sidste valgperiode det lidet flatterende prædikat Danmarks giftigste byråd, mens en af de midtjyske kommuner blev særligt kendt for en meget hård tone i og uden for byrådssalen.

Det kræver samarbejde, men en del kommunalbestyrelser oplever, at det er svært at trække i samme retning på grund af konflikter. Man kan dog forebygge og skabe et godt arbejdsmiljø, lyder det fra Komponent konsulenterne. Foto: Colourbox

30. 03. 2022 - kl. 07:58
Tekst af chefkonsulent Rune Herlin Kamstrup, vicedirektør Jan Henriksen, centerchef Kalle Syberg Kjær, chefkonsulent Anne Steffensen, alle Komponent & tidl. kommunaldirektør Jette Runchel, tilknyttet Komponent

I en anden jysk kommune har stemningen i kommunalbestyrelsen været så dårlig og tonen så hård, at det lokale erhvervsliv har klaget og kaldt samarbejdet decideret skadeligt for lokalområdet. Sådan findes der flere eksempler på dårligt samarbejde i visse kommunalbestyrelser.

I en undersøgelse af fænomenet fandt VIVE i 2021, at cirka en tredjedel af de adspurgte kommunalpolitikere er helt eller delvist enige i, at der er partier i kommunalbestyrelsen, som de ikke kan have en meningsfuld dialog med. Og når det kommer til enkeltpersoner, svarer over halvdelen af kommunalpolitikerne, at de er helt eller delvist enige i, at der er personer i kommunalbestyrelsen, som de ikke kan have en meningsfuld dialog med. Derudover er 50 procent helt eller delvist enige i, at der er personer i kommunalbestyrelsen, som gør mere skade end gavn for de demokratiske beslutningsprocesser. VIVE kalder selv andelene ”bemærkelsesværdigt høje” og slår fast, at selvom der traditionelt er stærke normer om konsensus og samarbejde, så er landets kommunalbestyrelser også præget af skarpe konflikter og polarisering.