Byråd
Flygtninge

Skive vil tage imod ekstra flygtninge

Skive Kommune har meddelt Udlændingestyrelsen, at de godt kan tage imod 350 ukrainske flygtninge frem for 109, som de oprindeligt stod til at blive tildelt. Alle kommuner har et stort ansvar for at hjælpe, lyder det fra borgmesteren.

Ukrainske flygtninge ved den polske grænse. Foto: Bax Lindhardt / Ritzau Scanpix

31. 03. 2022 - kl. 11:33
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Efter Udlændingestyrelsens fordelingsnøgle, stod Skive Kommune til at skulle modtage 109 flygtninge fra Ukraine. Nu har kommunen dog meddelt styrelsen, at Skive kan modtage 350 flygtninge i stedet, efter byrådet tog sagen op.

– Det er ud fra de tal, Udlændingestyrelsen har beregnet. Ud fra den situation, vi står i nu, kan vi godt håndtere de ekstra flygtninge. Hvis situationen skulle udvikle sig yderligere, er vi parate til at revurdere tallet, og hvis det er sådan, at der kommer endnu flere flygtninge, er vi parate til at hjælpe med at løse problemstillingen, siger borgmester Peder Christian Kirkegaard (V) til Danske Kommuner.