Gå til hovedindhold
Ældre
Velfærd
Social

Færre papirer og beskeder har givet mere tid til ældrepleje

Kvalitet og forenkling har skabt mere tid til pleje, nærvær og inddragelse af borgerne, viser erfaringer fra Sønderborg Kommune. Her har man afskaffet 92 papirskemaer, ryddet op i arbejdsgange og skabt en kultur, der er baseret på tillid og ikke kontrol.

Foto: Colourbox

13. 09. 2022 - kl. 10:10
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Mindre tid på dokumentation, mere tid til borgerne og bedre arbejdsmiljø for medarbejderne. Det er nogle af de resultater, Sønderborg Kommune har opnået i et forbedringsprojekt, der viser et stort potentiale til at frigive mere tid til pleje, omsorg og nærvær til den enkelte borger i ældreplejen.

– Formålet har været at skabe mere tid og tryghed hos borgerne i ældreplejen, og det er vi lykkedes med. Vi har haft særlig succes på to områder. For det første omkring dokumentation, smartere arbejdsgange og tekniske ændringer. Vi har ryddet op i netop antallet af papirer, ændret i tekniske løsninger og skabt en anden måde at arbejde på. Samtidig har vi øvet os på at ændre kulturen internt for at komme i mål, men også i arbejdet med borgerne, siger Stefan Lydal (DF), formand for social-, senior- og handicapudvalget i Sønderborg Kommune, og fortsætter:

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her