Gå til hovedindhold
Forskning
Valg
Turisme

Ny Viden: Unge påvirkes ikke nødvendigvis af politikeres sociale medier i en valgkamp

Ny Viden handler denne gang om valgkampagner, beskæftigelse og turisme. Tips til ny forskning, nye rapporter eller analyser modtages gerne på viden@kl.dk

27. 09. 2022 - kl. 10:58
Tekst af Mads Brandsen

Unge påvirkes ikke nødvendigvis af politikeres sociale medier i en valgkamp

Selv om unge er de mest aktive på sociale medier, er det ikke lige til at ramme dem der med politiske budskaber. Det viser et studie fra Københavns Universitet, hvor kommunikationsforsker Franziska Marquart og kolleger har stillet unge en række spørgsmål i forbindelse med kampagnen STEM’RNE, der blev afviklet på Fyn under KV17. Resultaterne viser, at der ikke er nogen signifikant sammenhæng mellem at have set politikeres opslag på sociale medier og de unges politiske engagement. Derimod spiller det en stor og signifikant rolle, hvis venner deler politikeres opslag.

 

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her