Jura

Nærgående kontrol skal dæmme op for ulovlig brug af kolonihaver

I Ballerup kæmper de med ulovlig brug af kolonihaver og forsøger med håndholdte kontroller at finde indikationer på helårsbeboelse. I Vejle håber de, at den ulovlige helårsbeboelse formindskes af sig selv, når størrelsen på husene bliver reguleret.

Foto: Colourbox

05. 04. 2023 - kl. 09:14
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Landet over har der i mange år været problemer med, at kolonihaveejere bruger deres kolonihavehuse som helårsbolig. Det kender de også til i Ballerup, der er en af de kommuner med flest kolonihaver.

– Vi har 3300 kolonihaver, og vi kan konstatere, at de områder stille og roligt er bevæget sig fra at være kolonihavehuse, vi alle har et idyllisk billede af, til at minde om luksussommerhusområder. Samtidig kan vi konstatere, at folk bor derude hele året. Så vi har formuleret en indsats, der går ud på at få opretholdt lov og orden, siger Steen Pedersen, centerchef i by og miljø og leder af kommunens kolonihaveteam.